تبلیغات
egalaxy - ادراک مستقیم با واقعیت مجازی

ادراک مستقیم با واقعیت مجازی

نویسنده :niloofar s
تاریخ:یکشنبه 9 فروردین 1394-02:31 ب.ظ

تمامی فیلم­های موفق یک ویژگی مشترک دارند و آن توانایی برانگیختن احساسات و عواطف بیننده است. هرچه مخاطب بیشتر بتواند خود را به جای شخصیت­های داستان قرار دهد، بهتر می­تواند با فیلم ارتباط برقرار کند. اما تا زمانی که بیننده عضوی از داستان نباشد و در محیط آن قرار نگیرد، نمی­توان گفت به طور کامل تمام وقایع آن را درک کرده است.

برای این مشکل چه راه حلی پیشنهاد شده است؟ آیا می­توان راه­ حلی به کار بست تا خود فرد در زمان وقوع حادثه حضور پیدا کرده و از نزدیک همه چیز را مشاهده کند؟! اما نه با ماشین زمان، بلکه با کمک تکنولوژی. امروزه، فناوری جدیدی با نام واقعیت مجازی قادر است بیننده را به یک محیط شبیه سازی شده وارد کند. بدین ترتیب آن شخص می­تواند وقایع مختلف را به صورت سه بعدی و با دید ۳۶۰ درجه تجربه کند! 

به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

امروزه عرصه­ ی جدید فیلم سازی که با ظهور فیلم­ها و بازی­های سه بعدی آغاز شده بود، پا را فراتر از قوه ­ی تخیل نهاده و با قرار دادن بینندگان در واقعیت مجازی، زمینه­ ی تجربه­ ی مستقیم وقایع را برای آنها فراهم می­کند.

واقعیت مجازی علاوه بر حوزه ­ی سرگرمی در حوزه ­ی روزنامه نگاری نیز کاربرد داشته و توسط آن اخبار را می­توان به طور ملموس­ تری بیان کرد. برای روشن­تر شدن موضوع فرض کنید که به جای شنیدن اخبار یک ترور از تلویزیون، در محیطی مجازی و درست در مقابل دیدگانتان، این جنایت صورت گیرد. بدین صورت شما خشم و اندوه مردم و جسم غرق در خون مقتول را در مقابل خود خواهید دید و با مشاهده ­ی مستقیم این جنایت هولناک­­، با مردمی که واقعا در آنجا حضور داشته ­اند احساس همدردی و همدلی بیشتری می­کنید.

به وسیله­ی واقعیت مجازی، شخص می­تواند بدون نگرانی، در موقعیت­های خطرناک قرار بگیرد. زیرا در آن محیط بدون وجود جسم خود وارد شده و خطری او را تهدید نمی­کند و می­تواند با تمرکز کامل به مشاهده­ی آن رویداد بپردازد. هم چنین همانطور که کریس میلک، مدیر ارشد پروژه­­ی واقعیت مجازی خاطر نشان می­کند «هدف واقعیت مجازی قرار دادن مردم در واقعه­ای است که جزوی از آن نبوده و در آن حضور نداشته­اند.»

با از بین رفتن فاصله ­ی بین چشم بیننده و تصویر در واقعیت مجازی برخلاف تماشای فیلم با وسایلی همچون تلویزیون، موبایل یا کامپیوتر، همه چیز واقعی­ به نظر می­رسد. زیرا هنگام استفاده از ادوات الکترونیکی  نامبرده، با مشاهده ­ی آنها و محیط اطراف، به طور مداوم به مغز ما یادآوری می­شود که تصاویر فیلم واقعی نیستند و درنتیجه به طور کامل احساساتمان برانگیخته نمی­شود.

واقعیت مجازی علاوه بر موارد ذکر شده می­تواند مخاطب را در جایگاه مجرم نیز قرار دهد. در نتیجه فرد احساس شرمساری و گناه ناشی از مجرم بودن را تجربه و حتی استرس فرار از صحنه ­ی جرم را نیز حس خواهد کرد و تنها چیزی که در آن لحظه به یاری­ اش خواهد رسید، تمام شدن آن واقعیت مجازی است تا بار دیگر بتواند بدون عذاب وجدان، به زندگی عادی خود برگردد و هرگز حتی فکر انجام چنین کاری را در دنیای واقعی نکند.

دلاپنا که مدیر یکی از پروژه­ های واقعیت مجازی به نام سیریا است، اعتقاد دارد که تجربه ­ی مشاهده­ ی مستقیم یک رویداد، به طور شگرفی روی فرد تاثیر می­گذارد. با این وجود، واقعیت مجازی برای تاثیر و گستردگی بیشتر نیازمند دوربین­های ۳۶۰ درجه­ ی قابل حمل ارزان­تر و دقیق­تر است و همچون دیگر تکنولوژی­ها باید به یک سوال اساسی پاسخ دهد. اینکه گسترش و به کارگیری آن برای بشریت چه نتایجی را در پی خواهد داشت؟ به هر حال، برای یافتن پاسخ این سوال، هنوز باید منتظر بمانیم.

در نهایت می­توان نتیجه گرفت که واقعیت­ مجازی اگر برای اهداف صحیح به کار رود، قابلیت ایجاد تغییر در دنیای واقعی را از طریق ایجاد ادراک مستقیم خواهد داشت. البته این موضوع باعث نمی­شود که آن را جایگزین واقعیت حقیقی بدانیم. اما می­توان توسط این تکنولوژی تجربه­ ی حضور در رویداد را برای طیف گسترده­ تری از حضار فراهم کرد.



نوع مطلب : آموزشی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.