تبلیغات
egalaxy - نکاتی در مورد مصرف صحیح مکمل آهن

نکاتی در مورد مصرف صحیح مکمل آهن

نویسنده :niloofar s
تاریخ:جمعه 25 دی 1394-09:25 ب.ظ

آهن ماده ی معدنی ضروری برای انتقال اکسیژن به تمامی سلول های بدن می باشد و کمبود آن باعث خستگی، ضعف و کاهش قدرت سیستم ایمنی می شود. برای جلوگیری از اثرات زیان بار کمبود آهن باید از مکمل استفاده کرد که به صورت قرص به راحتی در دسترس می باشد. اما مصرف غذاها و مکمل های آهن در زمان های نامناسب و همراه با گروه خاصی از مواد غذایی باعث کاهش جذب آن می گردد، در عوض برخی ویتامین ها به جذب بیشتر آهن کمک می کنند. در این مطلب نکاتی پیرامون مصرف صحیح آهن بیان می شود.

مصرف همراه با ویتامین C
بهترین حالت مصرف مکمل آهن همراه با آب پرتقال یا میوه های حاوی ویتامین C مانند سیب یا انگور می باشد که به جذب بهتر آهن در بدن کمک می کنند. هم چنین در صورتی که از مکمل های ویتامین C مصرف می کنید، بهتر است قرص آهن را همراه با آن بخورید. 

به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

مصرف با شکم خالی
مصرف روزانه ی دوز مناسب از مکمل آهن به معنای آن نیست که مقادیر مناسبی از آن را جذب می کنید. زمانی که معده خالی است، بیشترین مقدار جذب صورت می گیرد. در نتیجه پس از بیداری و قبل از خواب بهترین زمان های مصرف مکمل آهن می باشند.

غذاهای حاوی ویتامین A 
ویتامین A آنتی اکسیدان بوده و مسئول انتقال آهن از مناطق ذخیره شده ی آن در بدن مانند کبد، طحال، مغز استخوان و ماهیچه ها به سایر سلول های بدن است. مقدار مصرف توصیه شده برای مردان 900 میکروگرم و برای زنان 700 میکروگرم به صورت روزانه می باشد. بنابراین سعی کنید مواد غذایی سرشار از ویتامین A بخورید، زیرا یک رژیم غذایی مناسب می تواند ویتامین های مورد نیاز بدنتان را برای جذب آهن فراهم کند. انبه، سیب زمینی، هویج، کدو تنبل، اسفناج و چغندر حاوی ویتامین A هستند و گریپ فرویت، توت فرنگی و فلفل قرمز منبع هر دو ویتامین C و A می باشند.

موارد عدم مصرف
مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر، ماست، پنیر، دوغ، خامه، مکمل های کلسیم و ... مانع جذب آهن می شوند. در نتیجه 2 ساعت قبل و بعد از خوردن این دسته از غذاها آهن مصرف نکنید. غذاهای حاوی فیبر زیاد مانند غلات کامل، سبزیجات خام و سبوس و هم چنین نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه و غذاهایی مانند اسفناج و تخم مرغ اثر مشابهی دارند. علاوه بر این بهتر است آهن همراه با مکمل روی مصرف نشود.

دوز مصرف روزانه
دوز مصرف مناسب آهن برای افراد سالم که دچار فقر آهن نیستند بدین صورت می باشد: روزانه 8 میلی گرم برای تمامی گروه های سنی مردان و زنان بالای 50 سال، 18 میلی گرم برای زنان کمتر از 50 سال. در صورتی که مواد غذایی حاوی آهن کافی به صورت مناسب مصرف شود، نیاز به قرص نمی باشد و آهن مورد نیاز از طریق مواد غذایی به دست می آید. اما برای کودکان 6 ماهه تا 2 ساله و افراد دارای رژیم غذایی نامناسب، فقر آهن، کم خونی و زنان حامله استفاده از مکمل پیشنهاد می شود که مقدار دوز تجویزی بسته به شرایط افراد متفاوت می باشد. 

اثرات جانبی
مصرف مکمل آهن ممکن است در بعضی افراد باعث ایجاد ناراحتی معده، حالت تهوع، یبوست، اسهال و یا سوزش معده شود. مسمومیت شدید آهن به دلیل مصرف دوز بسیار بالای آن باعث اسهال خونی، استفراغ و در موارد نادری مرگ می شود. 

به جزء آهن، سایر مکمل ها نیز بهتر است در ساعات مشخصی از شبانه روز مصرف شوند تا بیشترین مقدار جذب را داشته باشند. این اطلاعات در شکل های زیر به صورت خلاصه آمده است.

زمان مصرف مکمل ها

زمان مصرف مکمل ها


نوع مطلب : آموزشی  سلامت 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
What makes you grow taller during puberty?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 10:06 ب.ظ
Good post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon on a daily basis.

It's always interesting to read through content from other writers and practice a little something from their web sites.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر